Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce (CCIIP) wznawia działania na rzecz True Italian Taste 2021 w Polsce.
True Italian Taste, to projekt realizowany w ramach rządowego programu „The Extraordinary Italian Taste”. Jego celem jest zwiększanie świadomości konsumentów na temat istoty autentyczności włoskich produktów rolno-spożywczych oraz ich promocja.
Projekt rozpoczęto w 2016 roku w Ameryce Północnej. Z czasem objął on także rynki Europy, Ameryki Południowej, Azji i Australii.
Projekt jest realizowany we współpracy z 36 CCIE w 23 krajach na całym świecie. Ma on na celu zwrócenie uwagi zagranicznego klienta na konsumpcję i świadomy zakup żywności w 100% wyprodukowanej we Włoszech, aby przeciwdziałać tzw. Italian Sounding. Zjawisku, które niewłaściwie używa słów, kolorów, lokalizacji, obrazów, nazw i przepisów, sugerując włoskie pochodzenie produktom i daniom, które w rzeczywistości niewiele mają wspólnego z Włochami.
W 2021 roku odbywa się już szósta edycja projektu.
Certyfikacja – True Italian Network w Polsce
Wśród tegorocznych inicjatyw szczególne znaczenie ma proces certyfikacji warszawskich placówek handlowych, które sprzedają oryginalne włoskie produkty spożywcze. Certyfikacja zostanie następnie rozszerzona na sklepy zlokalizowane na terytorium całego kraju.
Włoska Izba, po weryfikacji zainteresowanych sklepów, wybrała te, które spełniają określone kryteria sprzedaży autentycznych włoskich produktów, a następnie wystawiła certyfikaty i wydała naklejkę, którą certyfikowane sklepy mają prawo oznaczyć swoje witryny, poświadczając tym udział w projekcie True Italian Taste Network.
Kolejnym etapem projektu jest udział właścicieli sklepów w warsztatach masterclass i różnych wydarzeniach dedykowanych produktom Made in Italy, podkreślających i uświadamiających całe spektrum walorów włoskich wyrobów oraz wskazujących właściwy sposób przekazywania tej wiedzy konsumentom.
Pod koniec procesu certyfikacji CCIIP rozpocznie kampanię medialną promującą wszystkie certyfikowane placówki.
Udział w projekcie certyfikacji jest dla sklepów całkowicie bezpłatny.
Do projektu nadal można dołączyć wystarczy pobrać regulamin i wypełnić formularz online znajdujący się pod linkiem: https://forms.office.com/r/NWBHSfLwys
Włoskie terytoria Slow Food
Oprócz certyfikacji sklepów, które dołączą do sieci True Italian Taste Network w 2021 r. CCIIP zdecydowała się na prezentację 8 terytoriów Półwyspu Apenińskiego z których producenci należą do sieci Slow Food.
Slow Food to organizacja promująca lokalną żywność, tradycyjną kuchnię różnych regionów świata i ogólnie dobrą, ekologiczną i zdrową dietę dla każdego. Hasłem przewodnim tej organizacji są słowa: „dobre, czyste, sprawiedliwe i lokalne”
Prezentację rozpoczniemy od sera z certyfikatem Slow Food. Sera bardzo wyjątkowego, produkowanego według wielowiekowej tradycji, co pozwoli nam na poznanie historii, tradycji i kultury regionu, gdzie jest on wytwarzany.
Każdy ser będzie prezentowany w połączeniu z charakterystycznym winem z danego regionu.
Region | Fundacja Slow Food / produkt |
Sardynia | Fiore sardo dei pastori |
Pulia | Caciocavallo podolico del Gargano |
Sycylia | Maiorchino |
Toskania | Pecorino a latte crudo della Maremma |
Lombardia | Stracchino all’antica delle valli orobiche |
Trydent | Puzzone di Moena di malga |
Kampania | Cacioricotta del Cilento |
Friuli-Wenecja Julijska | Formaggio di latteria turnaria |
Narrację o historii i wyjątkowości regionów oraz serów powierzono mieszkającej w Polsce od 1983 roku Pani Profesor Tessie Capponi-Borawskiej.
Od ponad 20 lat pracuje Ona na Wydziale Neofilologii Katedry Italianistyki przy Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorką tekstów publikowanych w wielu polskich magazynach takich jak „Twój Styl”, „Elle”, „Kuchnia”, „Gazeta Wyborcza”, „W Drogę” i „Rzeczpospolita”, oraz książek „Moja kuchnia pachnąca bazylią”, „Dziennik toskański” i wielu innych publikacji dotyczących historii włoskiej kuchni oraz kultury jedzenia.
O winach natomiast opowie krytyk i dziennikarz, enolog Tomasz Prange-Barczynski (www.winicjatywa.pl). Od 1998 roku profesjonalnie zajmujący się tematyką winiarstwa. Założyciel i redaktor naczelny magazynu „Magazyn Wino”, autor wielu audycji radiowych „PIN dla wina”, sędzia w konkursach winiarskich oraz tłumacz książek z zakresu wina. Większość swojego czasu spędzający w winnicach we Włoszech, Europie Środkowej i Niemczech.
Kursy Masterclass i autentyczny “Italian Table”
Żeby móc w pełni opowiedzieć o autentycznych, włoskich produktach wysokiej jakości, w tym roku szczególnie o tych z sieci Slow Food. Zorganizowano 2 kursy masterclass, które odbędą się 26 maja 2021 r i będą zarezerwowane dla właścicieli certyfikowanych sklepów oraz wybranych mediów, blogerów i influencerów.
Na zakończenie działań szóstej edycji True Italian Taste, 10 czerwca w prestiżowej lokalizacji w Warszawie odbędzie się uroczysta gala Authentic Italian Table.
Podczas wydarzenia wspólnie ze wszystkimi partnerami projektu, począwszy od Slow Food Warszawa Gault & Millau oraz Winicjatywa, będziemy rozmawiać o włoskich produktach wyjątkowej jakości, o sposobach podnoszenia świadomości konsumentów w Polsce oraz o turystyce enogastronomicznej i kulturowej we Włoszech.
Partnerzy projektu: Slow Food Warszawa, Gault&MIllau, Winicjatywa.pl, Radio Kulinarne, Fattorie Del Duca, Le Barbatelle, Włoska Akademia Kulinarna, San Pellegrino & Acqua Panna, Monda Vivo.