Wywiad z przedstawicielami Colliers Poland

Home » Aktualności » Wywiad z przedstawicielami Colliers Poland

Wywiad z przedstawicielami Colliers Poland

8 sierpnia, 2023

Agencji doradczej będącej strategicznym parterem włoskich firm w zakresie nieruchomości komercyjnych w Polsce – Eksperci w nieruchomościach przemysłowych, logistycznych, handlowych i biurowych. Dowiedz się, jak zamienić aktywa nieruchomości w sukces biznesowy!

Mieliśmy przyjemność przeprowadzić wywiad z firmą Colliers, członkiem CCIIP oraz uznanym partnerem strategicznym dla włoskich firm, które są zainteresowane polskim rynkiem nieruchomości. Zapoznajcie się z ich cennymi doświadczeniami oraz spostrzeżeniami dotyczącymi sposobów radzenia sobie z wyzwaniami oraz wykorzystywania możliwości obecnych w tym dynamicznym sektorze.

Nie przegapcie okazji zdobycia nowej wiedzy i wykorzystania w pełni tego źródła informacji. Dziękujemy firmie Colliers za podzielenie się z nami swoimi cennymi  spostrzeżeniami.

WYWIAD

Stefano – Firma Colliers jest znana na rynku nieruchomości komercyjnych, ale czy moglibyście przybliżyć naszym członkom, czym dokładnie zajmuje się Colliers i Wasz dział?

Dorota – Colliers to globalna firma doradcza, świadcząca wachlarz usług w zakresie nieruchomości, jesteśmy jedną z wiodących agencji doradczych na rynku w Polsce. Specjalizujemy się w różnych typach nieruchomości, a naszym klientom oferujemy między innymi takie usługi jak: doradztwo inwestycyjne, zarządzanie nieruchomościami, wycenę nieruchomości, usługi w zakresie wynajmu i sprzedaży nieruchomości komercyjnych, a także doradztwo w zakresie projektowania i budowy. Sumując, obecnie prowadzimy 14 linii biznesowych. W Polsce główna siedziba Colliers mieści się w Warszawie, mamy również sześć biur regionalnych położonych w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu.

Jeśli chodzi o nasz dział zajmujący się wyłącznie powierzchniami magazynowymi i produkcyjnymi oraz terenami inwestycyjnymi, to zespół liczy już 25 osób, a na polskim rynku działamy od ponad 25 lat. Od wielu lat mamy największy udział w rynku przemysłowo-logistycznym spośród wszystkich firm doradczych.

Stefano – Jesteście jedynym członkiem o tym profilu w Izbie, co Was skłoniło do dołączenia do naszego grona?

Filip – Chcemy pomagać włoskim firmom w Polsce w dokonywaniu najlepszych wyborów dotyczących lokalizacji, najmu, budowy i zarządzania ich nieruchomościami w naszym kraju. Jest wiele włoskich firm, które od lat inwestują w Polsce, przede wszystkim w regionie południowym. Są to najczęściej firmy z branży motoryzacyjnej, ale też jest wiele podmiotów z sektora AGD, budowlanego, branży spożywczej czy logistycznej. Posiadamy działy wyspecjalizowane w rozwiązaniach zarówno dla właścicieli, jak i najemców nieruchomości, wspieramy naszych klientów w zakresie najmu powierzchni przemysłowych, logistycznych, handlowych i biurowych. Z pomocą Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce chcemy stać się punktem odniesienia dla włoskich przedsiębiorców, którzy mają takie potrzeby. Ponadto w całym regionie EMEA, oddział włoski jest dla Colliers, obok polskiego, jednym z kluczowych rynków.

Stefano – Z jakich usług najczęściej korzystają firmy, które się do Was zgłaszają?

Łukasz – Zakres naszego doradztwa jest bardzo szeroki i uzależniony od potrzeb klienta. Najczęściej reprezentujemy firmy w procesie wynajmu powierzchni produkcyjnych i logistycznych w ramach parków. W przypadku bardziej kompleksowych projektów przeprowadzamy analizę lokalizacyjną, pomagamy w nabyciu gruntów inwestycyjnych i wspieramy podmioty w realizacji projektów BTS/BTO. Oczywiście usług, które oferujemy klientom i z których korzystają, jest znacznie więcej. Zawsze staramy się dopasować zakres do oczekiwań i założeń danego projektu, to znacznie ułatwia cały proces.

Stefano – Czym różni się leasing powierzchni w parku od wspomnianych wariantów (BTS/BTO)?

Dorota – W pierwszym przypadku jest to wynajem powierzchni w istniejącym lub powstającym budynku w ramach parku przemysłowo-logistycznego. Deweloperzy mają możliwość wydzielenia modułu w ramach budynku i dostosowania go do wymagań najemcy np. wykonanie adaptacji pod określony rodzaj produkcji. Projekty BTS (czyli. Built-To-Suit) w ramach najmu i BTO (Built-To-Own) na własność to obiekty szyte na miarę, pod konkretne zapotrzebowanie klienta. W takich przypadkach firma ma większą elastyczność w wyborze lokalizacji. Jest to optymalny scenariusz dla klientów, których specyfika produkcji wymaga dużego zakresu adaptacji. Również firmy logistyczne i dystrybucyjne często korzystają z takiego rozwiązania.

Stefano – W Polsce jest wiele włoskich firm z branży motoryzacyjnej, które borykają się ze skutkami wydarzeń od 2020, mam tu na myśli COVID i wojnę na Ukrainie, które doprowadziły do przerwania łańcuchów dostaw. Czy macie dopasowane do tej sytuacji jakieś rozwiązania?

Łukasz – Z uwagi na problemy ze stabilnością łańcuchów dostaw, wiele firm motoryzacyjnych szuka oszczędności, czy też zmiany swojego dotychczasowego modelu funkcjonowania. Doradzamy w zakresie renegocjacji obecnych umów najmu, oferujemy także wsparcie przy transakcjach typu „Sale & Leaseback”, które polegają na wycenie budynku wraz z infrastrukturą techniczną i działką, ocenie potencjału ekspansji oraz znalezieniu funduszu inwestycyjnego, który tę nieruchomość odkupi i wynajmie poprzedniemu właścicielowi na korzystnych warunkach.

Stefano – Jak oceniacie sytuacje na rynku magazynowym i produkcyjnym w Polsce w roku ubiegłym, jakie są Wasze prognozy na 2023 rok?

Filip – W minionym roku wiele branż musiało stawić czoła trudnemu otoczeniu ekonomicznemu będącemu efektem trzech kluczowych czynników: konfliktu w Ukrainie, rekordowej inflacji oraz wzrostu stóp procentowych, które odcisnęły swoje piętno na wszystkich rynkach w Europie. Jedną z branż, która musiała zmierzyć się z tymi wyzwaniami, jest rynek magazynowy w Polsce, gdzie zaszły znaczące zmiany, a sytuacja nadal jest bardzo dynamiczna.

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, w wyniku wojny w Ukrainie, pojawiły się problemy z dostawami materiałów budowlanych zza wschodniej granicy. Dotychczasowe łańcuchy dostaw zostały przerwane, co spowodowało wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz wykonawstwa. To natomiast przełożyło się na podwyżki stawek najmu na rynku magazynowym. Co więcej, na horyzoncie pojawiło się potencjalne zagrożenie kryzysem energetycznym związane ze wzrostem cen gazu i energii. Kolejne podwyżki opłat za media oraz wzrost kosztów eksploatacyjnych sprawią, że najemcy będą szukać sposobów na oszczędności, zwracając uwagę m.in. na proekologiczne rozwiązania w magazynach.

Dalszy rozwój rynku powierzchni przemysłowo-logistycznych będzie związany m.in. ze zjawiskiem nearshoringu. Dotychczas było ono głównie powiązane z pandemią COVID-19, kiedy to oczekiwano przeniesienia produkcji z Azji do Europy. W obliczu wojny nearshoring przekształcił się w tzw. „friendshoring”, polegający na tworzeniu wzajemnie powiązanych sieci dostawców w obrębie współpracujących politycznie i militarnie państw. Przewiduje się, że firmy działające na obszarach objętych wojną lub sankcjami gospodarczymi będą przenosić swoją działalność do krajów, w których znajdą stabilne warunki biznesowe.

Wraz z rozwojem rynku magazynowego, nowym standardem stanie się budowa obiektów o wysokości 12 metrów, podczas gdy dotychczasowa standardowa wysokość wynosiła 10 metrów. Nowe budynki charakteryzować się będą lepszą izolacją, a ich dachy będą posiadały większą nośność, co umożliwi montaż paneli fotowoltaicznych.

Stefano – Jakie ciekawe projekty udało wam się zamknąć w ostatnim czasie?

Łukasz – W minionych miesiącach doradzaliśmy między innymi przy dwóch transakcjach na ponad 120 000 mkw. w rejonie Wrocławia dla firmy z sektora e-commerce oraz wspieraliśmy klienta z branży produkcyjnej przy wynajmie ponad 25 000 mkw. w Warszawie.

DOWNLOAD FILE

Dołącz do największej włoskiej społeczności przedsiębiorców w Polsce

Jesteś przedsiębiorcą i chcesz przyczynić się do rozwoju relacji biznesowej między Włochami a Polską? Lubisz Włochy i chcesz odkryć miejsce, które pozwoli Ci w pełni poczuć włoską atmosferę w Polsce? Nasze członkostwo jest dla Ciebie.

Elisabetta Caprino
Managing Director